Yükleme ve Boşaltma Ücretlerinin Sorumluluğunun Kimde Olduğunu Anlayın
DAP, DPU veya DDP gibi teslimat şartlarında Satıcı; malları, belirlenen varış yerine teslim edecek olan taşıyıcıya teslim etmekle yükümlüdür. Malların boşaltılmasından Alıcı sorumludur. CPT, CIP, CFR veya CIF şartlarında, mallar varış limanına veya yerine ulaştığında satıcı teslimatı tamamlar. Mal, üzerinde anlaşmaya varılan liman veya yere teslim edildikten sonra, Alıcı bu noktadan itibaren sorumluluğu üstlenir.
FCA‘ya göre, satıcının yükümlülükleri, mallar “alıcı tarafından belirlenen taşıyıcıya, ilk kamyonda veya menşe limanında, kararlaştırılan yerde” teslim edildikten sonra yerine getirilir. Yurtiçi navlun, menşe limanında boşaltma ve okyanus taşıyıcısına/havayoluna yüklemeden alıcı sorumludur.
Kayıp Transferlerinin Riskinin Nerede Olduğunu Bilin
EXW için risk, Satıcının tesisinde veya genellikle ilk kamyon olan kararlaştırılan yerde transfer edilir. FAS veya FOB için risk, yük sırasıyla tersaneye/terminale ulaştığında veya gemiye/uçağa yüklendikten sonra yükleme limanında transfer olurken, FCA için risk transferi ilk taşıyıcı veya yükleme limanı olabilir. Navlun bedelini satıcı ödediğinde, alıcıların uğradığı yaygın bir yanılgı, mallar belirtilen varış yerine veya konşimentoda veya faturada belirtilen limana teslim edilene kadar tüm kayıp riskinin satıcıya ait olduğunu varsaymaktır. CFR, CIF, CPT veya CIP kullanılırken risk, mallar ilk kamyona yüklendiğinde, mallar çıkışta taşıyıcıya teslim edildiğinde alıcıya geçer. DPU, DAP veya DDP için risk, mallar varış yerine teslim edildikten sonra devredilir.